Σε αναδιοργάνωση του φοροελεγκτικού και φοροεισπρακτικού μηχανισμού προχωρά από τις 6 Φεβρουαρίου 2023 η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), με κεντρικό στόχο να ανεβάσει ρυθμούς στην εισπραξιμότητα φόρων. Bασική επιδίωξη είναι να καταλήξουν στα δημόσια ταμεία εισπράξεις από φόρους ύψους 56,748 δισ. ευρώ.
Για αυτόν τον σκοπό η ΑΑΔΕ συστήνει δυο νέες υπερ-διευθύνσεις που ουσιαστικά θα επιβλέπουν όλους τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, τις Εφορίες, το Κέντρο Βεβαίωσης και Είσπραξης Οφειλών για την Φορολογική συμμόρφωση και εξυπηρέτηση των φορολογούμενων, ενώ ταυτόχρονα ενεργοποιεί μια σειρά από e-εφαρμογές οι οποίες θα συμβάλλουν στον εκσυγχρονισμό των φορολογικών ελέγχων.
Ως προς την αναδιοργάνωση της ΑΑΔΕ, δημιουργείται η Γενική Διεύθυνση Φορολογίας και η Γενική Διεύθυνση Φορολογικών Λειτουργιών, ενώ τίθενται σε λειτουργία τέσσερις οργανικές μονάδες, επιπέδου Διεύθυνσης και αναδιαρθρώνονται οι αρμοδιότητες των Ελεγκτικών Κέντρων Αθήνας και Θεσσαλονίκης, καθώς και τα επιμέρους τμήματα φορολογικών ελέγχων και εισπράξεων φόρων της ΑΑΔΕ.
Στους στόχους των νέων υπερ-διευθύνσεων περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων:
Η μεγιστοποίηση των δημοσίων εσόδων μέσα από βελτιωμένες διαδικασίες ελέγχου και είσπραξης αυτών.
Η διασφάλιση της ορθής και ενιαίας εφαρμογής της νομοθεσίας που αφορά στουςφορολογικούς ελέγχους, καθώς και στους ελέγχους δέουσας επιμέλειας, προκειμένου να επιτευχθεί η βελτίωση α) της αποτελεσματικότητος και της αποδοτικότητας του φοροελεγκτικού μηχανισμού και η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των φορολογουμένων και β) της ποιότητος του ελεγκτικού έργου του φοροελεγκτικού μηχανισμού για τη μεγιστοποίηση της διασφαλίσεως των συμφερόντων του Δημοσίου.
Η μελέτη και η εισήγηση για την προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου για την ποινικοποίηση της φοροδιαφυγής, ιδίως για την επιβολή του μέτρου της αναστολής λειτουργίας επαγγελματικών εγκαταστάσεων επιτηδευματιών, τη λήψη ασφαλιστικών μέτρων, πριν από την απόκτηση εκτελεστού τίτλου και των προληπτικών και διασφαλιστικών μέτρων κατά τον έλεγχο και τα πρόστιμα και τις λοιπές διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται κατόπιν ελέγχου.
Η γραπτή συναίνεση για τη μη χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας, ακόμη καιόταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις χορήγησης αυτού, σε ειδικές περιπτώσεις διασφάλισης σοβαρών συμφερόντων του Δημοσίου ή σε περιπτώσεις οικονομικού εγκλήματος και μεγάλης έκτασης φοροδιαφυγή.
Η υποστήριξη των ελέγχων δέουσας επιμέλειας, αυτόματης ανταλλαγήςπληροφοριών και νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες.
Η εκπόνηση ειδικών επιχειρησιακών προγραμμάτων ελέγχων ηλεκτρονικούεμπορίου, ενδοομιλικών συναλλαγών, εξωχώριων εταιρειών.
Η διερεύνηση συναλλαγών Ελλήνων φορολογουμένων με επιχειρήσεις πουδραστηριοποιούνται σε χώρες με ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς.
Σαρωτικοί έλεγχοι και e-εφαρμογές
Πάνω από 44.000 ελέγχους για τον εντοπισμό περιπτώσεων φοροδιαφυγής έχει προγραμματίσει για το τρέχον έτος η ΑΑΔΕ. Ειδικότερα, έχουν προγραμματιστεί 5.500 πλήρεις και μερικοί έλεγχοι, 15.500 στοχευμένοι επιτόπιοι έλεγχοι, 2.500 έλεγχοι για την εκπλήρωση μη ετήσιων υποχρεώσεων των φορολογιών κεφαλαίου και 900 έρευνες φοροδιαφυγής.
Με βάση τις οδηγίες της ΑΑΔΕ, τουλάχιστον το 70% από το σύνολο των υποθέσεων που θα ελεγχθούν θα αφορά φορολογικά έτη, χρήσεις, υποθέσεις, περιόδους ή υποχρεώσεις της τελευταίας πενταετίας, ενώ επιμέρους ποσοστό 75% θα αφορά ελέγχους της τελευταίας τριετίας για τις οποίες έχει λήξει η προθεσμία υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.
Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν αυτόματοι επιτόπιοι έλεγχοι της Εφορίας μέσω tablets, διασύνδεση με τις τράπεζες για τον περιορισμό των υπερ-κατασχέσεων καταθέσεων, ενώ τον Μάρτιο θα τεθεί σε παραγωγική λειτουργία, το ηλεκτρονικό σύστημα «ElenxisLive», με στόχο τον εκσυγχρονισμό των φορολογικών ελέγχων.