Επιμέλεια
Κωνσταντίνος Αντ. Κουλογιάννης
Πτυχιούχος Τ.Ε.Ι.
Λογιστής – Φοροτεχνικός
Μέλος της επιστημονικής ομάδας του Taxheaven
Καλημέρα, καλή εβδομάδα, και χρόνια πολλά (γιορτές έρχονται). Πάλι μαζί εδώ μετά από μια εβδομάδα διακοπή για να σχολιάσουμε τα σημαντικότερα γεγονότα της περασμένης εβδομάδας. Όσοι παρατηρήσατε κάποιες αλλαγές στον κόμβο μην ανησυχείτε δεν είναι τίποτα, απλά είναι μια μεγάλη αλλαγή που σχεδιάζαμε καιρό. Θα παρακαλούσαμε φυσικά για την κατανόηση σας εάν κατά την πλοήγησή σας στις ανανεωμένες σελίδες του κόμβου εμφανιστούν μπροστά σας ορισμένα έντομα (bugs). Ο κόμβος άλλαξε ριζικά, για την ακρίβεια επανασχεδιάστηκε από την αρχή, οπότε κάποια έντομα είναι φυσιολογικό να κυκλοφορήσουν για ΜΧΔ (μικρό χρονικό διάστημα). Άλλωστε έχουμε πολύ ισχυρά εντομοκτόνα τα οποία έχουν ήδη αρχίσει και «καθαρίζουν». Οι αλλαγές που έγιναν στον κόμβο δεν περιορίζονται μόνο στην κεντρική και στις υπόλοιπες σελίδες του site. Υπάρχουν δομικές αλλαγές σε όλη την λειτουργία του κόμβου και στο επόμενο χρονικό διάστημα θα καταλάβετε τι εννοώ.
Να σημειώσω επίσης γιατί μερικοί χρήστες το ψάχνουν, ότι η πρόσβαση στην προσωπική βιβλιοθήκη και στις λοιπές πληροφορίες των συνδρομητών/χρηστών βρίσκεται επάνω δεξιά στην σελίδα του κόμβου και συγκεκριμένα πατώντας επάνω στο πράσινο ανθρωπάκι [αφού έχετε κάνει είσοδο φυσικά (log in)].
Η άχρηστη πληροφορία της ημέρας: Πως ξεκίνησε να χρησιμοποιείται η λέξη bug για να περιγράφει προβλήματα και λάθη στους υπολογιστές; H Αμερικανίδα Grace Hopper η οποία είχε αποστρατευθεί μετά τον πόλεμο του 1946, συμμετείχε στο εργαστήριο υπολογιστών του πανεπιστημίου Harvard. Στο εργαστήριο είχε αναλάβει μαζί με άλλους τον προγραμματισμό στους υπολογιστές Mark II και Mark III. Την 9η Σεπτεμβρίου 1947 και συγκεκριμένα στις 3:45 μ.μ. (15:45) ανίχνευσε ένα σφάλμα στο Mark II, ανακαλύπτοντας ένα νεκρό σκόρο ο οποίος είχε παγιδευθεί σε ένα ρελέ. Το έντομο αφαιρέθηκε προσεκτικά, καταγράφηκε στο ημερολόγιο και έτσι γεννήθηκε ο όρος Bug. Το πρώτο “Computer Bug” λοιπόν στην πραγματικότητα οφειλόταν όντως σε ένα έντομο. Η αιτία φαίνεται να ήταν η ομάδα προγραμματισμού η οποία αργά το βράδυ της βάρδιας της άφησε τα παράθυρα του δωματίου ανοιχτά. Ο σκόρος ο οποίος προσελκύεται από τα φως και την θερμότητα μπήκε στο δωμάτιο και πήγε κατευθείαν στον υπολογιστή.
Στην εικόνα φαίνεται και ο σκόρος ο οποίος επισυνάφθηκε στο ημερολόγιο.
Ας αφήσουμε όμως τα bug και ας ξεκινήσουμε την ανασκόπηση της εβδομάδας που πέρασε, αν και ξέρω ότι όλοι περιμένατε να διαβάσετε σήμερα το σχόλιο του Δημήτρη (Καρποδίνη). Δυστυχώς κάποιες ΑΥ (ανειλημμένες υποχρεώσεις) τον εμπόδισαν να είναι μαζί μας για να σχολιάσει τα τεκταινόμενα. Φανταστείτε ότι μόλις ολοκλήρωσε τις απαραίτητες αλλαγές στο software που υποστηρίζει έτσι ώστε να είναι πλήρως συμβατό με τα Mydata της AADE, τον κάλεσαν από την ΓΓΔΕ (Γαλλική γραμματεία δημοσίων εσόδων) για να τους ενημερώσει για το νέο πρωτοποριακό αυτό σύστημα. Μετέβη λοιπόν εκτάκτως στο Παρίσι όπου εδώ και μια εβδομάδα εξηγεί στη φορολογική διοίκηση πως μπορεί να υιοθετήσει και αυτή το καινοτόμο αυτό σύστημα έτσι ώστε να μην μείνει πίσω στις εξελίξεις. Άλλωστε μην ξεχνάμε ότι η Γαλλία έχει ένα από τα μεγαλύτερα ελλείμματα ΦΠΑ στην Ευρώπη (μετά από εμάς) και αυτό φυσικά δεν είναι αστείο.
Στη Γαλλία βέβαια δεν πήγε και η ΠΟΦΕΕ γιατί δεν έχει ολοκληρώσει ακόμη εδώ τις ημερίδες. Μιας και ανέφερα όμως την ομοσπονδία μας, να πω ότι αξίζει ένα Μ.Μ. (μεγάλο μπράβο) η πρωτοβουλία της για την τροπολογία σχετικά με τα ηλεκτρονικά βιβλία και την υποχρεωτική υποβολή των δεδομένων μέσω του λογιστή [Δείτε εδώ Προτεινόμενη τροπολογία της ΠΟΦΕΕ για τα ηλεκτρονικά βιβλία και την υποχρεωτική υποβολή διαμέσου λογιστή]. Η παρέμβαση αυτή της ΠΟΦΕΕ είναι μια ίσως από τις σημαντικότερες που έχει κάνει τον τελευταίο καιρό και ελπίζω η πρόταση να γίνει διάταξη σύντομα σε κάποιο ΜΝ (μελλοντικό νομοσχέδιο), αφού στο φορολογικό, κάτι πρέπει να έγινε την τελευταία στιγμή και δεν πρόλαβε να περάσει η τροπολογία από το καφενείο της βουλής στην κεντρική αίθουσα….
Θετική ήταν πάντως η εισήγηση -υπέρ των λογιστών εννοώ- του βουλευτή Β. Σπανάκη κατά την ομιλία του στην αρμόδια επιτροπή της βουλής για το φορολογικό [Β. Σπανάκης: «Δεν μπορεί να ξεχαστεί ο ρόλος των λογιστών-φοροτεχνικών στα ηλεκτρονικά βιβλία» – Πέντε προτάσεις για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο ], ωστόσο δεν ήταν αρκετή απ ότι φάνηκε.
Εκτός βέβαια από την πρόταση αυτή, η ΠΟΦΕΕ έχει ακόμα να κάνει πολλά όπως φάνηκε από τα ψηφίσματα της Γενικής Συνέλευσης τα οποία μπορείτε να τα δείτε στο επόμενο link. [ΠΟΦΕΕ: Ολοκληρώθηκε η Γενική Συνέλευση των Αντιπροσώπων των Ενώσεων-Μελών – Τα ψηφίσματα που εγκρίθηκαν κατά πλειοψηφία].
■ Μητρώο πραγματικών, δικών μας δεδομένων – Μαι ντάτα
Ας πάμε τώρα όμως να αναφερθούμε λίγο πιο “ζεστά” στο αγαπημένο μας θέμα που δεν είναι άλλο από τα ΒΗΤΑ (Βιβλία Ηλεκτρονικά της ΑΑΔΕ).
Πραγματικά απορώ γιατί δεν ακούγεται ΤΑΠ (τίποτα από πουθενά) για το θέμα αυτό, παρά μόνο μερικές εκφράσεις του στυλ “Αφού θα μας το φορτώσουν που θα μας το φορτώσουν γιατί να μην διεκδικήσουμε και εμείς κάποια πράγματα;”. Εντάξει, δεν το εκφράζουν τόσο κομψά βέβαια, αλλά δεν μπορώ να το αποτυπώσω με τις πραγματικές λέξεις γιατί θα μας «ταράξει» στα πρόστιμα το ΕΣΔΔ (Εθνικό συμβούλιο δεοντολογίας διαδικτύου). Άλλωστε δεν συνηθίζω να ΕΧΔ (εκφράζομαι χυδαία Δευτεριάτικα).
Σκέφτηκα σε κάθε σχόλιο της Δευτέρας να ξεκινήσουμε να αναλύουμε κάποια πράγματα με την βοήθεια βέβαια και του Δημήτρη του Καρποδίνη ο οποίος έχει εντρυφήσει στο θέμα και είναι ένας από τους καλύτερους γνώστες στην πλατφόρμα των My data. Σύντομα βεβαία θα έχουμε και σχετική ενημερωτική εκπομπή για τα Ηλεκτρονικά βιβλία για να Δ.Μ.Τ.Π. (δούμε τι μας περιμένει).
Στο σημερινό σχόλιο λοιπόν αποφάσισα να παραθέσω (έτσι όπως τα καταγράφει η ΑΑΔΕ) τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών βιβλίων και να υπερθεματίσω –όσο μπορώ- επί αυτών, (témoigner sur eux) όπως είπε και ο Δημήτρης στους Γάλλους.
Ας δούμε λοιπόν τι αναφέρει το προωθητικό έντυπο της ΑΑΔΕ ως προς τα Προσδοκώμενα Οφέλη για όλους.
1) Αυτοματοποίηση, τυποποίηση, εκσυγχρονισμός και απλοποίηση της διαδικασίας για την επισκόπηση, ανάλυση και παροχή στοιχείων των οικονομικών δεδομένων των Επιχειρήσεων ή αλλιώς Automating, standardizing, modernizing and simplifying the process for the review, analysis and reporting of company’s financial data.
Τα οφέλη εδώ είναι τεράστια για την φορολογική διοίκηση. Σκεφτείτε ότι κάθε τρίμηνο, αλλά και λίγους μήνες μετά το τέλος του έτους η ΑΑΔΕ θα έχει στο πιάτο της, τη συναλλακτική δραστηριότητα όλων των ελληνικών επιχειρήσεων. Θα έχει άπειρα δεδομένα σχεδόν για τα πάντα. Η αξία των δεδομένων αυτών είναι φυσικά priceless για την ΑΑΔΕ.
Συμπέρασμα : Το σύστημα Risk Analysis «θα πάρει φωτιά»..
2) Αυτοματοποίηση στη συμπλήρωση των φορολογικών δηλώσεων, με έμφαση στη σταδιακή προ-συμπλήρωση (περιοδικές ΦΠΑ, Φορολογίας Εισοδήματος κλπ) ή αλλιώς Automation of filling in tax forms, with emphasis on gradual pre-filling (VAT-form, Tax-forms etc).
Σε μεγάλο βαθμό κάποιες από τις δηλώσεις θα προ-συμπληρώνονται στα βιβλία της ΑΑΔΕ. Σε μεγαλύτερο βαθμό όμως οι δηλώσεις αυτές είναι ήδη προ-συμπληρωμένες στα λογισμικά των επιχειρήσεων, αποθηκεύονται αυτόματα και μεταφέρονται επίσης αυτόματα με ένα κλίκ (άντε δύο το πολύ ανάλογα το λογισμικό) στις πλατφόρμες της ΑΑΔΕ.
Συμπέρασμα, η προ-συμπλήρωση δηλώσεων δεν αποτελεί πλεονέκτημα αφού ήδη συντελείται από το εκάστοτε λογισμικό της κάθε εταιρίας. Το να μας ζητούν να συμπληρώσουμε άλλο ένα λογισμικό (My data) που προ-συμπληρώνει δηλώσεις θα έχει σαν αποτέλεσμα να έχουμε 2 λογισμικά και 2 σετ προ-συμπληρωμένων δηλώσεων.
3) Κατάργηση Συγκεντρωτικών Καταστάσεων Πελατών – Προμηθευτών ή αλλιώς Removal of Customer-Supplier Aggregated Statements.
Φυσικό επακόλουθο. Οι συγκεντρωτικές δεν θα έχουν κανένα νόημα να υποβάλλονται πλέον αφού η ΑΑΔΕ θα έχει αναλυτικότατες καταστάσεις με όλες τις συναλλαγές.
4) Βελτιστοποίηση της στόχευσης των υποθέσεων που επιλέγονται προς έλεγχο, με σκοπό την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου ή Optimizing the targeting of cases selected for testing, with the aim of combating tax evasion and smuggling.
Σημαντικό όφελος για τη φορολογική διοίκηση. Όπως σημείωσα και πιο πάνω η ΑΑΔΕ θα έχει όλη μα όλη τη συναλλακτική δραστηριότητα των ελληνικών επιχειρήσεων στο πιάτο της. Πολλά και σημαντικά δεδομένα που εάν αξιοποιούνται σωστά από τα εργαλεία ανάλυσης δεδομένων και Risk analysis θα βοηθήσουν σε περισσότερο στοχευμένους ελέγχους, και πιθανών αύξηση των φορολογικών εσόδων.
5) Απλούστευση και επιτάχυνση διαδικασίας επιστροφών Φόρου Εισοδήματος – ΦΠΑ για τις συνεπείς Επιχειρήσεις ή Simplifying and speeding up the Tax refund – VAT refund process for consistent Companies.
Αυτό μένει να αποδειχθεί. Περισσότερο σαν υπόσχεση ακούγεται παρά σαν πλεονέκτημα. Ήδη σε κάποιες περιπτώσεις η ΑΑΔΕ έχει βελτιώσει την επιστροφή ΦΠΑ με βάση κριτήρια συνέπειας. Η συνέπεια όμως μιας επιχείρησης έπρεπε ήδη να κρίνεται από τη φορολογική διοίκηση με βάση την απόδοσή της στις ήδη υπάρχουσες υποχρεώσεις που έχει προς αυτή και όχι να δημιουργηθεί μια νέα υποχρέωση για να κριθεί μόνο από αυτή η φορολογική συνέπεια.
Γενικό Συμπέρασμα: ΑΑΔΕ – Επιχειρήσεις/λογιστές, 4-1 στο πρώτο ημίχρονο.
■ Μητρώο φορολογικών διατάξεων
Όπως φυσικά όλοι γνωρίζετε ψηφίστηκε την Παρασκευή το Ν.Φ.Ν. (νέο φορολογικό νομοσχέδιο) και ευτυχώς πολλές από τις διατάξεις του θα μας απασχολήσουν με το νέο έτος. Τι περισσότερες τις έχουμε αναλύσει, και μπορείτε να τις δείτε εδώ : [Φορολογικό νομοσχέδιο 2019]
Τα νέα δεδομένα που προέκυψαν την περασμένη εβδομάδα είναι οι δύο τροπολογίες που προστέθηκαν και ψηφίστηκαν βέβαια.
Η πρώτη αφορά στο κοινωνικό μέρισμα [Κοινωνικό μέρισμα: Οι δικαιούχοι και τα κριτήρια] και η δεύτερη σε διάφορες μικροαλλαγές στη φορολογία αθλητών, στις δωρεές, στη μείωση του ΦΠΑ σε κάποια φάρμακα και σε νέες απαλλαγές από τον ΕΝΦΙΑ. [Δείτε αναλυτικά : Τροπολογία για φορολόγηση αθλητών, αύξηση έκπτωσης λόγω δωρεάς, μείωση ΦΠΑ σε φάρμακα, απαλλαγές από ΕΝΦΙΑ].
Τέλος έγιναν και κάποιες μικρές νομοτεχνικές βελτιώσεις, αλλά και μια μικρή αλλαγή στην διάταξη για τα πρόστιμα των ορκωτών ελεγκτών.
Πέρα από τις διατάξεις όμως, θεωρώ ότι αξίζει όμως να κάνουμε μια αναφορά στην έκθεση της επιστημονικής υπηρεσίας της Βουλής και συγκεκριμένα σε δύο τρία σημεία αυτής.
– Σχετικά με το αφορολόγητο.
“Εν προκειμένω, εφόσον ο νομοθέτης, στο πλαίσιο του δικαίου της κοινωνικής πρόνοιας, καθόρισε ελάχιστο όριο διαβίωσης, το οποίο το κράτος υποχρεούται να εξασφαλίζει διά της καταβολής παροχών κοινωνικής πρόνοιας στους πολίτες που δεν διαθέτουν ίδια μέσα, είναι αυτονόητο ότι το ποσό αυτό δεν μπορεί να υπολείπεται του ελάχιστου ορίου διαβίωσης, το οποίο απαλλάσσεται του φόρου εισοδήματος. Συνεπώς, το αναγνωρισμένο στο δίκαιο της κοινωνικής πρόνοιας ελάχιστο όριο διαβίωσης συνιστά το ελάχιστο ποσό εισοδήματος που πρέπει να είναι αφορολόγητο (BVerfGE 87, 153 [169-171]. Εφόσον, επομένως, συμπεραίνει το γερμανικό συνταγματικό δικαστήριο, το κράτος υποχρεούται να διασφαλίζει για τους πολίτες που δεν διαθέτουν ίδια μέσα τις ελάχιστες προϋποθέσεις για διαβίωση η οποία προσιδιάζει στον σεβασμό της αξίας του ανθρώπου, δεν φαίνεται να συνάδει προς την εν λόγω υποχρέωσή του η αφαίρεση, μέσω της φορολογίας, αυτού που πρέπει να τους επιστρέφεται υπό μορφή παροχών κοινωνικής πρόνοιας ].”
– Σε ό,τι αφορά στο άρθρο για τις δαπάνες με πλαστικό χρήμα, η επιστημονική επιτροπή της Βουλής τονίζει ότι η ρύθμιση αυτή κινείται στα όρια της αντισυνταγματικότητας και δεν βρίσκεται σε αρμονία με τις αρχές TIKTA (της ισότητας και της αναλογικότητας). Προφανώς και δεν είναι τόσο παράνομη βέβαια όσο η αποκλειστική ζώνη της Τουρκίας με την Λιβύη, αλλά μια δόση αντυσυνταγματικότητας την έχει).
Επιπροσθέτως βέβαια είναι και λίγο (έως πολύ) παράλογη η διάταξη αφού σε υποχρεώνει να ξοδέψεις, εάν δεν θέλεις να πληρώσεις φόρο (22%) επί του ποσού του οποίου όφειλες να ξοδέψεις. Το σύνθημα είναι ένα, Η.Α.Τ. (η αποταμίευση τιμωρείται).
Συγκεκριμένα η επιστημονική υπηρεσία της Βουλής – να ενημερώσω τους θιασώτες των χρησμών και της ιστορίας του μαντείου των Δελφών πως είχε κάνει παρόμοια παρέμβαση και το 2011– αναφέρει τα ακόλουθα:
“Όπως έχει επισημανθεί και σε παλαιότερες εκθέσεις της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής (ενδεικτικώς, επί του ν. 4024/2011), συμφώνως προς το άρθρο 78 παρ. 1 του Συντάγματος, αντικείμενο του φόρου μπορεί να είναι το εισόδημα, η περιουσία ή οι δαπάνες και οι συναλλαγές του φορολογουμένου. Εν προκειμένω, η επιβαλλόμενη φορολογική επιβάρυνση δεν φαίνεται να βρίσκεται σε αρμονία με την ανωτέρω διάταξη, δεδομένου ότι δεν φαίνεται να επιβάλλεται επί του εισοδήματος ή της δαπάνης ή της περιουσίας, αλλά επί της μη διενέργειας δαπάνης, η οποία δεν μπορεί, κατά τα ανωτέρω, να αποτελεί αντικείμενο φορολόγησης. Πέραν αυτού, η επιβαλλόμενη επιβάρυνση δεν παρίσταται συνταγματικώς ανεκτή ούτε υπό την εκδοχή ότι δεν συνιστά φόρο, αλλά κύρωση, εξεταζόμενη, ως εκ τούτου, και υπό το πρίσμα της αρχής της αναλογικότητας, δεδομένου ότι από την αιτιολογική έκθεση (στην οποία αναφέρεται απλώς ότι «οι δικαιούχοι εισοδημάτων από μισθωτή εργασία συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα, καθώς και από ακίνητη περιουσία, θα πρέπει, προκειμένου να μην υπόκεινται σε συμπληρωματική φορολογία, να προβαίνουν σε συναλλαγές με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, ανάλογα με το ύψος του πραγματικού εισοδήματός τους») δεν προκύπτει ο λόγος της αποδοκιμασίας του νομοθέτη προς φορολογουμένους οι οποίοι επιλέγουν να δαπανούν ετησίως λιγότερο από το 30% του εισοδήματός τους, αλλά ούτε και το δημόσιο συμφέρον που υπηρετείται από την έμμεση επιβολή υποχρέωσης στους φορολογουμένους να δαπανούν τουλάχιστον 30% του εισοδήματός τους (και μέχρι 20.000 ευρώ) κατ’ έτος.”
“…παρατηρείται ότι στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το υπό εξέταση νομοσχέδιο δεν αιτιολογείται επαρκώς πώς, επί συναλλαγών για τις οποίες έχουν εκδοθεί τα οικεία φορολογικά παραστατικά, η εξόφλησή τους με χρήση ηλεκτρονικών μέσων εξυπηρετεί καλύτερα «τη μείωση της φοροδιαφυγής και τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης», εν σχέσει προς την εξόφληση των ως άνω συναλλαγών με χρήση μετρητών. Με άλλα λόγια, το ζητούμενο δεν είναι ο εξαναγκασμός της εξόφλησης συναλλαγών για τις οποίες έχουν εκδοθεί τα οικεία φορολογικά παραστατικά με ηλεκτρονικά μέσα (το οποίο, προφανώς, επιτυγχάνεται διά των προτεινόμενων διατάξεων), αλλά ο περιορισμός της φοροδιαφυγής που συνεπάγεται η διενέργεια συναλλαγών για τις οποίες (με από κοινού συμφωνία και των δύο συμβαλλομένων) δεν εκδίδονται φορολογικά παραστατικά και οι οποίες εξοφλούνται με μετρητά. “
Και καταλήγει, «Ως εκ τούτου, η προτεινόμενη ρύθμιση δεν φαίνεται να βρίσκεται σε αρμονία ούτε προς τις αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας, δεδομένου ότι ο σκοπός πάταξης της φοροδιαφυγής επί συναλλαγών μεταξύ καταναλωτών και επιχειρήσεων επιτυγχάνεται εφόσον εκδοθεί το οικείο φορολογικό παραστατικό, ανεξαρτήτως του τρόπου εξόφλησής του».
Συμπέρασμα : Εάν δεν «κόψεις», τι σημασία έχει πως θα εξοφλήσεις;
– Σχετικά με την παραγραφή
“Με τις προτεινόμενες διατάξεις τροποποιείται η παράγραφος 2, αντικαθίσταται η παράγραφος 3 του άρθρου 36 του ΚΦΔ και ρυθμίζονται με διαφορετικό τρόπο ζητήματα φορολογικής παραγραφής.
Στην περίπτωση β΄ της παραγράφου 3 του άρθρου 36 του ΚΦΔ γίνεται αναφορά σε «συμπληρωματικά στοιχεία, κατά την έννοια των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 25» του ΚΦΔ. Επισημαίνεται ότι το άρθρο 25 παρ. 5 του ΚΦΔ αναφέρεται σε «νέα», και όχι «συμπληρωματικά» στοιχεία, και, συνεπώς, δημιουργείται προβληματισμός αν διά της ανωτέρω ρύθμισης επιδιώκεται η νομοθετική επιβεβαίωση της (και ερμηνευτικώς συναγόμενης) ταύτισης των δύο εννοιών.
Περαιτέρω, επί της μεταβατικής διάταξης της περίπτωσης α΄ του άρθρου 66 παρ. 27 του νομοσχεδίου, παρατηρείται ότι η συμπερίληψη και της χρήσης 2012 σε αυτές που καταλαμβάνονται από τις περί παραγραφής διατάξεις του ΚΦΔ, ενδεχομένως, δεν είναι σύμφωνη προς τα κριθέντα με την ΣτΕ 1738/2017 (Ολομ.) επί του ζητήματος της αναδρομικής παράτασης της παραγραφής.“
Όσοι έχετε χρόνο και θέλετε να μελετήσετε όλη την έκθεση μπορείτε να την δείτε εδώ : Η έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής για το φορολογικό νομοσχέδιο
■ Μητρώο νομοθεσίας η αλλιώς ΜΣΝΝ (μη σταματάτε να νομοθετείτε)
Αμέσως μετά την ψήφιση του φορολογικού νομοσχεδίου ακολούθησε η κατάθεση ενός νέου μίνι πολυνομοσχεδίου στη Βουλή το οποίο θα ψηφιστεί με την διαδικασία του κατεπείγοντος γιατί οι βουλευτές μας πρέπει να ξεκινήσουν όσο πιο νωρίς γίνεται τα χριστουγεννιάτικα ψώνια τους.
Οι διατάξεις που νομίζω μας αφορούν άμεσα είναι οι εξής:
Υπάρχουν βέβαια και άλλες διατάξεις, αλλά θα τις δούμε ΑΜΨ (αναλυτικά μόλις ψηφιστεί).
■ Μητρώο πραγματικών πλατφορμών
Αίσθηση έκανε το άρθρο του κόμβου “Στον αστερισμό της πλατφόρμας” ή αλλιώς, “κάνε και εσύ μια πλατφόρμα, μπορείς” ή αλλιώς, “η κρυφή γοητεία της ηλεκτρονικής γραφειοκρατίας”, το οποίο δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα.
Η Ε.Υ.Τ. (επιστημονική υπηρεσία του Taxheaven) κατέγραψε περίπου Χν πλατφόρμες, ενώ φυσικά είναι σίγουρο ότι υπάρχουν και άλλες, δεδομένου ότι φυτρώνουν συχνά πυκνά εκεί ακριβώς που τις σπέρνουν.
Μια από αυτές η οποία έπρεπε ήδη να βρίσκεται σε λειτουργία, είναι και η Πλατφόρμα για την εφαρμογή του άρθρου 39α του ΦΠΑ. Η συγκεκριμένη δεν βρίσκεται σε αναστολή όπως η πλατφόρμα για τον πραγματικό δικαιούχο, ή η πλατφόρμα για τα νωπά και ευαλλοίωτα προϊόντα, απλά καθυστερεί λίγο λόγω του ότι δεν έχει δημοσιευθεί ακόμη η απαραίτητη απόφαση για την λειτουργία της. [Δείτε εδώ σχετικά : Υπηρεσία άρθρου 39α ΦΠΑ – Αναμένεται η έκδοση απόφασης για τον καθορισμό του χρόνου έναρξης παραγωγικής λειτουργίας]
⥢⥤
■ S.O.S – Επισημάνσεις
► Διακοπή εργασιών αγρότη κανονικού καθεστώτος: Ενέργειες – υποχρεώσεις
► ΔΕΝ: «Εορτές Χριστουγέννων 2019 – Ν. Έτους 2020»
► ΚΕΠΕΑ/ΓΣΕΕ: Πως υπολογίζεται το Δώρο Χριστουγέννων – Υπολογίστε το με online εφαρμογή
► Περαιτέρω μείωση προκαταβολής φόρου για το έτος 2018 και για τα νέα νομικά πρόσωπα
Τις επισημάνσεις όλες του κόμβου μπορείτε να τις δείτε μαζεμένες εδώ – Επισημάνσεις ή μέσα από την κεντρική σελίδα του κόμβου όπως δείχνει η επόμενη εικόνα
⥢⥤
■ Ενδιαφέρουσες αποφάσεις της ΔΕΔ
→ΔΕΔ 2935/2019 Διαφορές στα έσοδα από δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και από συγκεντρωτικές πελατών – προμηθευτών
→ΔΕΔ 2876/2019 Εξωλογιστικός προσδιορισμός αποτελεσμάτων μέσω αναγωγής των αγορών των συγκεντρωτικών καταστάσεων πελατών – προμηθευτών σε πωλήσεις
→ ΔΕΔ 2071/2019 Περιστασιακή πώληση αγαθών – Μικροπωλητής – Συμπτωματική πράξη πώλησης προσωπικών αντικειμένων – Μη υποχρέωση για τήρηση βιβλίων
Τις αποφάσεις της Δ.Ε.Δ. (καθώς και όλες τις άλλες αποφάσεις / νόμους / νομολογία) μπορείτε εκτός από την αναζήτηση να τις βρείτε στο ανανεωμένο Φορολογικό Αρχείο του κόμβου εδώ – Αρχείο
ή μέσα από την κεντρική σελίδα του κόμβου όπως δείχνει η επόμενη εικόνα
⥢⥤
■ Αποφάσεις δικαστηρίων
→ΣτΕ 1177/2019 Έκπτωση δαπανών – Γενικά έξοδα διαχείρισης – Παροχές σε χρήμα και είδος επί των οποίων υπολογίζονται οι ασφαλιστικές εισφορές
→ΣτΕ 2806/2019 Λογιστικές διαφορές – Καταστροφή εμπορευμάτων – Εγγυήσεις
→ ΔΠΑ 15755/2019 Πενταετής η παραγραφή σε περίπτωση άτυπης εταιρείας η οποία πούλησε ακίνητα με βάση τις διατάξεις του άρθρου 28 του ν. 2238/94
Τις αποφάσεις των δικαστηρίων μπορείτε εκτός από την αναζήτηση να τις βρείτε στο ανανεωμένο Φορολογικό Αρχείο του κόμβου εδώ – Αρχείο
ή μέσα από την κεντρική σελίδα του κόμβου όπως δείχνει η επόμενη εικόνα
⥢⥤
■ Λοιπές φορολογικές και άλλες σημαντικές αποφάσεις
Η απόφαση :Ε.2196/2019 Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 63 του ν.4172/2013 για διανεμόμενα μερίσματα και καταβαλλόμενους τόκους ή δικαιώματα προς νομικά πρόσωπα φορολογικούς κατοίκους Ελβετίας
► Υποχρεωτική ηλεκτρονική υποβολή δικαιολογητικών εγγράφων της Δήλωσης Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης
Σκοπός της απόφαση είναι η καθιέρωση της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής υποβολής των υποστηρικτικών της Δήλωσης Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και λοιπών Φορολογιών (Δ.Ε.Φ.Κ.), εγγράφων, στο πλαίσιο βεβαίωσης και είσπραξης ή απαλλαγής του Ε.Φ.Κ., του Φ.Π.Α., του Τέλους Ταξινόμησης, του Φόρου Κατανάλωσης και των λοιπών επιβαρύνσεων καθώς και ο καθορισμός του τρόπου και του τόπου τήρησης αυτών σε αρχείο, από τους υπόχρεους υποβολής του ως άνω τελωνειακού παραστατικού.
Η απόφαση :Α.1437/2019 Υποχρεωτική ηλεκτρονική υποβολή των υποστηρικτικών, δικαιολογητικών εγγράφων της Δήλωσης Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και λοιπών Φορολογιών (Δ.Ε.Φ.Κ.) – Τήρηση Αρχείου
520/2019 Προτεινόμενα μέτρα στήριξης πολύτεκνων οικογενειών
Γ2/73417/3365/2019 Διαδικασία οριστικής διαγραφής φορτηγών από το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας
► ΔΕΛ Ε 1153223 ΕΞ 2019 Η αφανής εταιρεία δεν έχει νομική προσωπικότητα και δεν καταχωρίζεται στο ΓΕΜΗ
Με το τρίτο εδάφιο της παρ. γ του ίδιου άρθρου ορίζεται ότι: « Με την εγγραφή η Φορολογική Διοίκηση αποδίδει μοναδικό Αριθμό Φορολογικού Μητρώου σε κάθε φορολογούμενο».
Περαιτέρω καθώς η αφανής εταιρεία δεν έχει νομική προσωπικότητα και δεν καταχωρίζεται στο ΓΕΜΗ. (παρ. 2 του άρθρου 285 του ν. 4072/2012 (Α’ 86/11-4-2012), δεν διαθέτει επωνυμία, έδρα κ.λ.π. και ως εκ τούτου, δεν εγγράφεται και στο Φορολογικό Μητρώο.
Μερικές ακόμα
► 131241 ΕΞ 2019 Δεν είναι συμβατή με την ευρωπαϊκή νομοθεσία οποιαδήποτε μείωση του συντελεστή ΦΠΑ ειδικά για συγκεκριμένες περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας
►1457736/2019 Ημερομηνίες πίστωσης Παροχών Ασθενείας του π.ΙΚΑ-ΕΤΑΜ έτους 2020
► Τ01/652/189/2019 Ποσό επικουρικής σύνταξης θανάτου, μετά την λήξη της τριετίας και εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 19 παρ. 2 του Ν. 4611/19
Τι να κάνετε το παλιό σας κινητό
Σχεδόν σίγουρα, μέσα στα τελευταία 6-7-8 χρόνια, έχεις αλλάξει τουλάχιστον μια φορά smartphone. Ειδικά τον τελευταίο καιρό, με τα νέα, μεγάλα, πανίσχυρα και… λαχταριστά smartphones που έχουν κυκλοφορήσει, ο πειρασμός παραείναι μεγάλος για να μην έχεις υποκύψει σε αυτόν. Όλοι μας έχουμε τουλάχιστον ένα smartphone παροπλισμένο, το οποίο περιμένει την τελική… συνταξιοδότηση. Βλέποντάς το όμως έτσι, δεν σου δημιουργείται η απορία, μήπως τελικά θα μπορούσες να το κάνεις κάτι; Στο κάτω κάτω, μιλάμε για συσκευές που, αντικειμενικά, έχουν πολύ περισσότερη επεξεργαστική ισχύ από τους περισσότερους υπολογιστές που κυκλοφορούσαν από το 2005 και πίσω.
Λοιπόν, το να πας να το «σκοτώσεις» για λίγες δεκάδες ευρώ ίσως να μην είναι η καλύτερη επιλογή που θα μπορούσες να κάνεις. Ειδικά αν ψάχνεσαι και θέλεις να πάρεις κάποιο περιφερειακό όπως ένα ασύρματο ποντίκι ή μια νέα ασύρματη κάμερα ασφαλείας. Που κολλάνε αυτά; Συνέχισε την ανάγνωση και θα δεις!
Κάν ’το GameBoy!
Ναι, μπορείς να μετατρέψεις το παλιό σου smartphone σε φορητή παιχνιδομηχανή και να παίζεις παλιά και λατρεμένα παιχνίδια! Μάλιστα, μπορείς να του πάρεις και το ειδικό αξεσουάρ SmartBoy της Hyperkin που μετατρέπει το smartphone σου σε σύγχρονη εκδοχή του GameBoy και μπορεί να παίξει τα ίδια παιχνίδια, αν σου έχουν μείνει οι κασέτες. Εκτός αυτού βέβαια, υπάρχουν πάρα πολλά emulators παλιών παιχνιδομηχανών που μπορείς να κατεβάσεις και να δοκιμάσεις!
Καν’ το τηλεκοντρόλ
Σκέψου, για αρχή, πόσα τηλεκοντρόλ έχεις μαζεμένα στο σαλόνι. Έπειτα σκέψου τι ωραία θα ήταν να είχες ένα για όλα. Και τέλος σκέψου πόσο κοστίζουν τέτοια universal προγραμματιζόμενα τηλεχειριστήρια. Ε λοιπόν πάρε το παλιό σου smartphone και ξέχασέ τα όλα. Μπορείς να του προσθέσεις (αν δεν έχει ενσωματωμένο) και έναν μικρό πομπό υπερύθρων και να ελέγχεις τηλεόραση, DVD player, κλιματιστικό, ηχοσύστημα και ό,τι άλλο έχει τηλεχειριστήριο υπερύθρων. Και βέβαια, για τις συσκευές που έχουν Wi-Fi η κατάσταση είναι ακόμη πιο απλή.
Κάν ’το Google Home
Ωραίες οι συσκευούλες της Google που σου επιτρέπουν να τους μιλάς και να απαντάνε, ε; Το ίδιο μπορείς να κάνεις και με ένα οποιοδήποτε smartphone. Αρκεί να είναι ικανό να τρέξει αρκετά πρόσφατη έκδοση Android ώστε να έχει το «Ok Google». Αν θες και καλό ήχο, μπορείς να βρεις ένα ασύρματο ηχείο Bluetooth, και είσαι έτοιμος! Απλά μην ξεχάσεις να έχεις το εν λόγω smartphone στην πρίζα, ώστε να μην αδειάζει η μπαταρία!
Καν ’το κάμερα ασφαλείας
Ναι, υπάρχουν apps και για αυτό. Στο κάτω κάτω, όλα τα smartphones έχουν, όχι μία, αλλά δύο κάμερες. Κατέβασε ένα κατάλληλο app και ρύθμισέ το έτσι ώστε να μεταδίδει ζωντανά εικόνα. Έπειτα το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να βρεις μια καλή θέση για το smartphone και να το συνδέσεις σε ένα φορτιστή μόνιμα. Μόλις απέκτησες κάμερα ασφαλείας.
Καν’ το ποντίκι
Οκ, όχι ακριβώς ποντίκι, αλλά touchpad (και πληκτρολόγιο) για να χειρίζεσαι τον υπολογιστή. Κατέβασε και εγκατέστησε το app Remote Mouse και ρύθμισέ το έτσι ώστε να συνδέεται με τον υπολογιστή σου. Ειδικά χρήσιμο σε περίπτωση που έχεις συνδέσει κανονικό υπολογιστή με την τηλεόραση (αντί για media player / box), σου επιτρέπει να έχεις όλες τις λειτουργίες που χρειάζεσαι, στην οθόνη αφής του κινητού. Μην ξοδεύεσαι για πανάκριβα ασύρματα πληκτρολόγια και ποντίκια. Έχεις το παλιό smartphone!
Κάν ’το πικάπ!
Προφανώς μπορείς να το κάνεις και με το καινούριο σου smartphone, αλλά συνήθως αυτό είναι κατειλημμένο με άλλες δουλειές. Τώρα μπορείς να έχεις ένα κανονικότατο juke box με χιλιάδες τραγούδια και playlists, έτοιμα για αναπαραγωγή Δεν χρειάζεται καν να ανησυχείς για το χώρο που θα πιάνουν, μιας και το παλιό σου smartphone δεν θα έχει άλλη δουλειά! Απλά το αφήνεις σε ένα σημείο που σε βολεύει, το συνδέεις (μόνιμα) με φορτιστή και το ξεχνάς! Το καλύτερο; Συνεχίζει να παίζει μουσική ακόμη και σε διακοπή ρεύματος!
Και επειδή το παλιό σου τηλέφωνο θα το κάνεις ένα από τα παραπάνω (ή όλα μαζί) θα χρειαστείς μια καινούρια συσκευή. Επισκέψου ένα κατάστημα COSMOTE και Γερμανός και με γεια το καινούριο σου smartphone.
Πηγή https://www.cosmotesmartliving.gr
⥢⥤
■ Λοιπές ειδήσεις
⧫ Όλες οι ημερομηνίες πίστωσης των παροχών ασθενείας του π. ΙΚΑ – ΕΤΑΜ για το 2020
⧫ Αύξηση του ΑΕΠ στο τρίτο τρίμηνο ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ (Προσωρινά στοιχεία)
⧫ Μεταφορικό Ισοδύναμο: Έναρξη της τρίτης φάσης αιτήσεων χρηματοδότησης για το έτος 2019
⥢⥤
■ Διεθνείς οικονομικές και φορολογικές εξελίξεις
→ Η Γερμανία αυξάνει το κατώτατο όριο ένταξης στο ΦΠΑ
→ Φορολογικά έσοδα προς ΑΕΠ – Στην 11η θέση η Ελλάδα ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ
⥢⥤
■ Άρθρα….
■ Εκλογές ΟΕΕ
⧫ Οι θέσεις της Προοδευτικής Δημοκρατικής Συνεργασίας Οικονομολόγων για το ΟΕΕ
⧫ Εκλογές ΟΕΕ 2019 – Που θα ψηφίσετε – Τα εκλογικά τμήματα
⧫ Η Διακήρυξη της Προοδευτικής Δημοκρατικής Συνεργασίας Οικονομολόγων (ΠΔΣΟ)
⧫ Κάλεσμα της ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ στους αυτοαπασχολούμενους, ελ. επαγγελματίες, λογιστές
Φ.Υ.Ε. (Φορολογικές Υποχρεώσεις εβδομάδος)
Δεκέμβριος 2019