Με ελαφρά άνοδο της τάξης του 0,9% κινείται η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της NielsenIQ (έως 19 Ιουνίου 2022), μια ανάπτυξη η οποία προέρχεται αποκλειστικά από αυξημένες τιμές, καθώς η ζήτηση παρουσιάζει αρνητική τάση για το σύνολο των μεγάλων κατηγοριών.
Παρατηρώντας πιο συγκεκριμένα την πορεία επιλεγμένων FMCGs κατηγοριών, η αύξηση που παρουσιάζουν σε αξία σε ποσοστό 0,7%, οδηγείται κυρίως από τις κατηγορίες των Τροφίμων & Ποτών, οι οποίες παρουσιάζουν και τις μεγαλύτερες πληθωριστικές πιέσεις, στο +4,2%, ενώ την ίδια περίοδο οι όγκοι πωλήσεων υποχωρούν κατά -2,7%.
Στο +22,7% το ελαιόλαδο
Ωστόσο, οι επιμέρους κατηγορίες εμφανίζουν εντελώς διαφορετικές δυναμικές. Ενδεικτικά αναφέρονται οι κατηγορίες του Ελαιόλαδου, του Συσκευασμένου Τυριού, αλλά και των Αλεύρων, των οποίων οι τιμές έχουν αυξηθεί μεσοσταθμικά κατά +22,7%, +9,6% & +9,1% αντίστοιχα. Επίσης σημαντικό είναι να αναφερθεί ότι στην αύξηση αυτή έχουν συμβάλει ιδιαίτερα οι μήνες Μάιος και Ιούνιος, οι οποίοι έχουν παρουσιάσει σημαντικά πιο έντονες ανατιμήσεις, σε σχέση με το πρώτο τετράμηνο του έτους.
Αλουμινόχαρτο και πάνες
Αυξημένο την ίδια στιγμή είναι και το επίπεδο των τιμών για τις μεγάλες κατηγορίες της Φροντίδας του Νοικοκυριού, αλλά και της Προσωπικής Περιποίησης κατά +3,4% και +2,1% αντίστοιχα, με αποτέλεσμα η κατανάλωση να υποχωρήσει σημαντικά σε ποσοστό -5,3% & -3,6%, επίσης κατ’ αντιστοιχία. Μεταξύ των κατηγοριών που έχουν σημειώσει τις πιο υψηλές ανατιμήσεις είναι το αλουμινόχαρτο (+16,7%), αλλά και οι πάνες (+9,0%).
Στροφή στα private label
Σύμφωνα με την έρευνα της NielsenIQ – η οποία γίνεται σε καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ., σε Ηπειρωτική Ελλάδα & Κρήτη, εξαιρούμενων των Νησιών και του Discount καναλιού – εν μέσω των πληθωριστικών πιέσεων φαίνεται οι καταναλωτές να προσπαθούν να εξοικονομήσουν χρήματα, επιλέγοντας όλο και περισσότερο προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία κατά βάση πωλούνται σε χαμηλότερες τιμές σε σχέση με το branded προϊόντα. Αυτό έχει οδηγήσει σε μια αύξηση του μεριδίου τους στην αγορά, σε σχέση με το 2021, από το +12,7 στο +13,6%.
Ενταση προωθητικών ενεργειών
Την ίδια στιγμή λιανέμποροι και προμηθευτές επίσης επιδιώκουν να διατηρήσουν ή και να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητά τους εντείνοντας την προωθητική δραστηριότητα μέσα στα καταστήματα, η οποία έχει φτάσει στο +66,4% για το σύνολο των FMCGs.