Μειώσεις αλλά και αυξήσεις στα προϊόντα στο καλάθι του νοικοκυριού προκύπτουν από τις νέες λίστες που έστειλαν τα σούπερ μάρκετ στο υπουργείο Ανάπτυξης για την δεύτερη εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου, από 9 – 15 Νοεμβρίου.
Συνολικά στα 14 καλάθια της εβδομάδας 9-15 Νοεμβρίου συμμετέχουν 942 προϊόντα.
Το ασανσέρ στις διάμεσες τιμές οφείλεται ενίοτε στις ελάχιστες και ενίοτε στις μέγιστες τιμές ανά προϊόν – καθώς οι προωθητικές ενέργειες δημιουργούν μεγάλες διακυμάνσεις στην αγορά – αλλά και στο πλήθος των αντίστοιχων προϊόντων που μπαίνουν στο καλάθι.
Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, οι αυξομειώσεις στα καλάθια οφείλονται στις εκάστοτε προσφορές, ενίοτε και στις ποσότητες – συσκευασίες των προϊόντων που αλλάζουν, ενώ το μείγμα επηρέασε και η πλατφόρμα e-food που μπήκε ως 14η αλυσίδα στο καλάθι του νοικοκυριού.
Το ασανσέρ των τιμών
Όσον αφορά στα προϊόντα, η ανάλυση των στοιχείων δείχνει πως η τιμή μειώθηκε σε προϊόντα όπως:
Όσπρια: – 0,07 ευρώ
Απορρυπαντικά πιάτων: – 0,20 ευρώ
Απορρυπαντικό πλυντηρίου: -1,73 ευρώ
Αυγά: – 0,14 ευρώ
Γαλλικός καφές: – 0,63 ευρώ
Γιαούρτι: – 0,20 ευρώ
Κατεψυγμένα λαχανικά: – 0,35 ευρώ
Πάνες για μωρά: – 1,82 ευρώ
Τυρί με χαμηλά λιπαρά: – 0,82 ευρώ
Ψωμί φρατζόλα: – 0,28 ευρώ
Αντίστοιχα αυξήσεις στις διάμεσες τιμές – που εξαρτώνται από τις ελάχιστες και μέγιστες τιμές αλλά και την στάθμιση με το πλήθος των αντίστοιχων προϊόντων που μπαίνουν στο καλάθι – παρατηρούνται σε προϊόντα όπως:
Απολυμαντικά χεριών και αντισηπτικά: + 0,60 ευρώ
Γαλοπούλα ή /και πάριζα: +0,27 ευρώ
Γκούντα: +0,47 ευρώ
Μαργαρίνες: + 0,48 ευρώ
Παιδικές τροφές: 1,16 ευρώ
Στιγμιαίος καφές: + 0,31 ευρώ
Σύγκριση τιμών
Οι νεες λίστες αναρτώνται σήμερα, Τετάρτη 9 Νοεμβρίου, από τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ. Η βασικότερη διαφοροποίηση είναι πως θα υπάρχει πλέον και σύγκριση τιμών.
Δηλαδή εάν ένα προϊόν συμμετείχε και την περασμένη Τετάρτη στην λίστα και θα συμμετάσχει και σε αυτή που ανακοινώνεται σήμερα, τότε θα πρέπει να περιλαμβάνεται και η σύγκριση των δύο τιμών. Αυτό θα συμβαίνει σε κάθε αλλαγή λίστας για τα προϊόντα που παραμένουν σε αυτή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι θεωρητικά η κάθε αλυσίδα μπορεί να αλλάξει ακόμη και το σύνολο των προϊόντων που συμμετέχουν στην λίστα ή να μην αλλάξει και κανένα. Να προσθέσει κάποια ή να αφαιρέσει κάποια άλλα.
Σύμφωνα με πληροφορίες το υπουργείο Ανάπτυξης άσκησε όλο το προηγούμενο διάστημα πιέσεις τόσο προς τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όσο και προς την βιομηχανία προκειμένου να συμπεριλάβουν στο καλάθι περισσότερα επώνυμα προϊόντα, αντικαθιστώντας αυτά της ιδιωτικής ετικέτας, έτσι ώστε ο καταναλωτής να έχει περισσότερες επιλογές.
Ζητείται μεγαλύτερη συμμετοχή της βιομηχανίας
Το υπουργείο μάλιστα φέρεται να ζητά μεγαλύτερη συμμετοχή της βιομηχανίας σε αυτή την προσπάθεια, αφού δείχνει να μην είναι ικανοποιημένο με τα όσα έχει προσφέρει μέχρι στιγμής. Στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζεται να υπάρξει συνάντηση τις επόμενες ημέρες ανάμεσα στον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη και τους εκπροσώπους της βιομηχανίας τροφίμων.
Ωστόσο επαφές μεταξύ των δύο πλευρών γινόταν όλες τις τελευταίες ημέρες και συνεχίζουν να γίνονται. Από την πλευρά της βιομηχανίας έχει τονιστεί στον υπουργό ότι θα συμβάλουν όσο γίνεται στην προσπάθεια αυτή, αλλά έχουν σημειώσει ότι είναι άδικο να στοχοποιούνται οι ελληνικές επιχειρήσεις.
Από την άλλη πλευρά οι πολυεθνικές δεν δείχνουν να συμμερίζονται τις εν λόγω ανησυχίες και προχωρούν σε ανατιμήσεις. Ίσως αυτός είναι και ο βασικότερος λόγος που στις λίστες δεν περιλαμβάνονται προϊόντα πολυεθνικών.
Αντίθετα πολλές μικρές επιχειρήσεις, λιανικής έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον για συμμετοχή τους στο όλο εγχείρημα. Για παράδειγμα όπως επιβεβαίωσε και ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, με την έναρξη της δεύτερης εβδομάδας εφαρμογής του μέτρου, προστίθεται στην πλατφόρμα e-katanalotis και η εταιρεία e-food, η οποία αποφάσισε να φτιάξει το δικό της καλάθι του νοικοκυριού, «το οποίο θα μπορούν οι καταναλωτές εφόσον το επιλέξουν να το παραγγείλουν».
Έρχεται συμπλήρωση της υπουργικής απόφασης
Να σημειωθεί ότι όπως αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες, πιθανότατα αύριο Πέμπτη αναμένεται να υπογραφεί η νέα συμπληρωματική υπουργική απόφαση, την οποία έχει προαναγγείλει ο υπουργός με στόχο τη διόρθωση των ατελειών που καταγράφηκαν κατά την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου.
Αναμένεται στην απόφαση αυτή αναμένεται να ορίζεται η επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση ελλείψεων προϊόντων ή ελλιπούς σήμανσης για τα προϊόντα που συνθέτουν το «καλάθι». Επίσης θα υπάρχουν μέτρα για την βελτίωση της λειτουργίας του μέτρου.
Το υπουργείο Ανάπτυξης έχει ζητήσει από τις αλυσίδες που συμμετέχουν στο καλάθι του νοικοκυριού να μεγαλώσουν την ειδική σήμανση στα προϊόντα που το απαρτίζουν, καθώς οι πρώτες ημέρες έδειξαν πως αυτή δεν είναι εύκολα ορατή στους καταναλωτές. Στη νέα υπουργική απόφαση θα περιλαμβάνεται το ακριβές μέγεθος που θα πρέπει να φέρουν οι ταμπέλες σήμανσης, ώστε να διευκολύνεται το καταναλωτικό κοινό.
Παρέμβαση επίσης θα υπάρξει και στο θέμα της αντικατάστασης ενός προϊόντος από ένα άλλο, σε περίπτωση εξάντλησης. Παρατηρήθηκε ότι εάν ένα προϊόν εξαντλούνται, τότε αυτό αντικαθίσταντο από διαφορετικό κωδικό, με υψηλότερη ωστόσο τιμή.
Μάλιστα όπως έχει τονίσει ο υπουργός Ανάπτυξης, «με τη νέα υπουργική απόφαση θα διασφαλίζεται η επάρκεια των προσφερόμενων προϊόντων. Όλα αυτά θα γίνουν υποχρεωτικά», χαρακτηρίζοντας απαράδεκτο να υπάρχουν άδεια ράφια στα σούπερ μάρκετ.
Τέλος το «καλάθι» λειτουργεί πλέον και στο app του e-katanalotis.gov.gr με το πάτημα ενός κουμπιού στο κινητό, ώστε να μπορούν όλοι να κάνουν χρήση της εφαρμογής.