Ούτε ένας, ούτε δύο, ούτε τρεις… αλλά επτά είναι συνολικά οι λόγοι για τους οποίους οι οφειλέτες παλαιών χρεών που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμα απορρίπτουν την προτεινόμενη ρύθμιση στην online πλατφόρμα του Εξωδικαστικού Μηχανισμού.
Όπως αναφέρει το powergame, σε ένα μεγάλο ποσοστό αυτό γίνεται διότι κατά τον οφειλέτη η ρύθμιση που προτείνει ο αλγόριθμος συνιστά αδυναμία εξυπηρέτησης εκ μέρους του. Έτσι, είτε απορρίπτει συνειδητά την πρόταση, πατώντας το «όχι», είτε δεν ανταποκρίνεται στην πρόταση, με αποτέλεσμα την απόρριψη της πρότασης.
Βέβαια, με αυτόν τον τρόπο ο οφειλέτης παίζει «κορόνα-γράμματα» το σπίτι του, καθώς αν δεν προχωρήσουν οι όποιες ρυθμίσεις εξωδικαστικώς (είτε διμερείς, είτε πολυμερείς), ανοίγει ο δρόμος για την αναγκαστική εκτέλεση του πλειστηριασμού.
Είναι οι περιπτώσεις που ο οφειλέτης πιστεύει ότι δεν θα μπορεί να αποπληρώνει τη δόση της ρύθμισης, αμφισβητώντας επί της ουσίας την πρόταση του αλγορίθμου και τον ίδιο Μηχανισμό του Εξωδικαστικού, ακόμη κι αν θεωρητικά η ενιαία ρύθμιση που προτείνεται έχει λάβει υπ’ όψιν της όλα τα εισοδηματικά και περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη, συν το κριτήριο διαβίωσης.
21,2% άρνηση στις πολυμερείς ρυθμίσεις – 4,6% στις διμερείς
Με βάση τα τελευταία επίσημα στοιχεία (Αύγουστος 2023) που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα, το 21,1% των απορρίψεων -που αντιστοιχεί σε 203 περιπτώσεις μέσα σε ένα εξάμηνο- αφορά ή τουλάχιστον ερμηνεύεται ως αδυναμία εξυπηρέτησης της προτεινόμενης ρύθμισης. Έχει τη σημασία του να τονιστεί ότι το ποσοστό αυτό αφορά πολυμερείς ρυθμίσεις (όταν ο οφειλέτης χρωστάει σε παραπάνω από έναν πιστωτή, π.χ. σε 2 τράπεζες ή/και σε ασφαλιστικό ταμείο…).
Αντιθέτως, το 21,1% μειώνεται σημαντικά, στο 4,6%, όταν πρόκειται για διμερείς ρυθμίσεις, αντανακλώντας έτσι και τη μεγαλύτερη δυσκολία που παρατηρείται όταν οι πιστωτές είναι πάνω από ένας. Η πολυφωνία σε αυτό το πεδίο είναι μάλλον δυσλειτουργική και καθρεπτίζεται στους λόγους απόρριψης.
Αδυναμία εξυπηρέτησης δεν σημαίνει «δεν μ’ αρέσει η ρύθμιση», το οποίο είναι διαφορετικό αίτιο απόρριψης στον κατάλογο με τους 7 λόγους. Στις διμερείς προσεγγίσεις, για παράδειγμα, ένα 9,2% αξιολόγησε την προτεινόμενη ρύθμιση ως μη συμφέρουσα και όχι δύσκολη να εξυπηρετείται.
Ο κατάλογος με τους 7 λόγους
Αδυναμία εξυπηρέτησης πρότασης ρύθμισης
Μη συμφέρουσα πρόταση
Επιθυμώ ρύθμιση με συγκεκριμένους πιστωτές
Άλλοι λόγοι
Πολύ σύντομη διάρκεια αποπληρωμής
Πολύ μεγάλη διάρκεια αποπληρωμής
(Blank ) δηλαδή… κενό. Δεν αναφέρεται αιτιολογία.
Έτσι, ως Blank, αναφέρεται ο έβδομος λόγος, που μάλιστα σε ποσοστά κατέχει την πρώτη θέση, τόσο σε πολυμερείς, όσο και σε διμερείς προτάσεις (60,44% και 75,89% αντίστοιχα), αν δει κανείς αναλυτικά την παρουσίαση των επιμέρους μεγεθών στην έκθεση του Εξωδικαστικού Μηχανισμού του Αυγούστου.
Σημειωτέον ότι το powergame.gr είχε ήδη γράψει προ ημερών ότι ο Αύγουστος, αν και «νεκρός» μήνας, πέτυχε 691 ρυθμίσεις, ύψους 322 εκατ. ευρώ.
Η υποχρεωτική αιτιολόγηση του «Όχι»
Εν τω μεταξύ, υπενθυμίζεται ότι από τον Μάρτιο, που άρχισε η ισχύς των τροποποιήσεων στον νόμο για τον εξωδικαστικό (με το χαμηλότερο επιτόκιο, την οφειλή σε έναν πιστωτή κ.λπ.), ξεκίνησε να εφαρμόζεται και η υποχρεωτική εκ μέρους του οφειλέτη εξήγηση του λόγου για τον οποίο απορρίπτει τη ρύθμιση. Όσοι ασχολούνται με τη διαχείριση ιδιωτικού χρέους πιστεύουν ότι αυτό θα διαλευκάνει την κατάσταση και θα δώσει τους πραγματικούς λόγους που οι αιτήσεις στον Εξωδικαστικό κολλάνε σε αρχικά στάδια. «Το όχι πρέπει να αιτιολογείται», σύμφωνα με το νέο νομικό πλαίσιο, επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς.
Οι 5 μέρες που κρίνουν τα ποσοστά απόρριψης
Με αναφορά πάλι τα διαγράμματα και τις «πίτες» του Εξωδικαστικού, πηγές που ασχολούνται με την αγορά διευκρίνισαν στο powergame.gr τους λόγους για τους οποίους ένα τεράστιο ποσοστό, που υπερβαίνει το 75%, εμφανίζεται ότι «δεν έχει σημειώσει αιτιολογία», από τη στιγμή που είναι απαιτητή η δικαιολόγηση της απόρριψης.
Το κενό, λοιπόν, το Blank, δεν σημαίνει «απορρίπτω τη ρύθμιση χωρίς να το αιτιολογήσω», αλλά αντανακλά όσους δεν αντέδρασαν με κανέναν τρόπο μέσα στο διάστημα των πέντε ημερών από τη στιγμή που προτάθηκε η ρύθμιση στην πλατφόρμα. Είτε από άγνοια, είτε από αμέλεια, είτε επειδή δεν ενδιαφέρθηκαν, αλλά ούτε και αιτιολόγησαν.
Η διαδικασία προβλέπει να υπάρξει θετική ή αρνητική απάντηση εντός πέντε ημερών, προκειμένου να περάσει η πορεία της αίτησης στο επόμενο στάδιο.