Ανά τρίμηνο θα λαμβάνουν ηλεκτρονικά μηνύματα όσοι φορολογούμενοι χρωστούν στην εφορία, ενώ ταυτόχρονα το τρέχον έτος θα διπλασιαστούν οι κατασχέσεις εις χείρας τρίτων αλλά και οι πλειστηριασμοί που είχαν παγώσει εξαιτίας της πανδημίας.
Σύμφωνα με τo capital.gr, όπως προκύπτει από τον απολογισμό της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), το συνολικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο διαμορφώθηκε το προηγούμενο έτος σε 111,397 δισ. ευρώ. Από το συνολικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο, ποσοστό 22,5% έχει χαρακτηριστεί ως ανεπίδεκτο είσπραξης.
Κατά συνέπεια, το πραγματικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο ανέρχεται σε 86,37 δισ. ευρώ. Όμως και αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο να εισπραχθεί, με μόνον ένα ποσοστό της τάξης του 10% υπολογίζεται ότι μπορεί να εισέλθει στον κρατικό κορβανά.
Τα υπόλοιπα για λόγους πολιτικούς και προκειμένου να μην κατηγορηθούν οι αρμόδιοι ότι “έσβησαν” οφειλές φορολογούμενων και επιχειρήσεων, απλά διατηρούνται στην τεράστια δεξαμενή των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Από το ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο:
– 46,5% αφορά μη φορολογικά έσοδα (πρόστιμα ΚΒΣ, δάνεια κ.λπ.). Συγκεκριμένα τα χρέη από πρόστιμα ανέρχονται σε 34,1 δισ. ευρώ εκ των οποίων τα 14 δισ. ευρώ θεωρούνται ανεπίδεκτα είσπραξης.
– 28,1% αφορά έμμεσους φόρους (ΦΠΑ, πρόστιμα έμμεσων φόρων κ.λπ.).
– 22,7% αφορά άμεσους φόρους (φόροι εισοδήματος, φόροι περιουσίας κ.λπ.).
– 2,7% αφορά λοιπά μη φορολογικά έσοδα.
Σε ρύθμιση 5,3 δισ. ευρώ
Σχετικά με τη κατανομή του ληξιπρόθεσμου υπολοίπου σε οφειλέτες, ποσοστό 65,3% (72,768 δισ. ευρώ) των ληξιπροθέσμων χρωστούν 463.903 Νομικά Πρόσωπα, ενώ το υπόλοιπο 34,7% (38,62 δισ. ευρώ) προέρχεται από 3.532.968 Φυσικά Πρόσωπα.
Από το συνολικό ληξιπρόθεσμο χρέος (111,39 δισ. ευρώ), ποσό 5,3 δισ. ευρώ, δηλαδή ποσοστό 4,8%, έχει ενταχθεί σε κάποιο σχήμα ρύθμισης. Από το ρυθμισμένο υπόλοιπο, το 53,5% προέρχεται από φυσικά πρόσωπα ενώ το υπόλοιπο 46,5% από νομικά πρόσωπα. Το 36,4% του ρυθμισμένου υπολοίπου (1,932,2 δισ. ευρώ) προέρχεται από οφειλέτες με βασική οφειλή 5.001-50.000 ευρώ, ενώ το 26,2% του ρυθμισμένου υπολοίπου προέρχεται από οφειλέτες με βασική οφειλή 50.001-300.000 ευρώ.
Ανείσπρακτο το “παλαιό” ληξιπρόθεσμο χρέος
Το συνολικό “παλαιό” ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο που δημιουργήθηκε στα τέλη του 2020 διαμορφώνεται σε 107,14 δισ. ευρώ. Από το ποσό αυτό τα 24,95 δισ. ευρώ θεωρούνται ανεπίδεκτα είσπραξης, με αποτέλεσμα το εισπράξιμο να περιορίζεται σε 82,12 δισ. ευρώ.
Σχετικά με την παλαιότητα του εν λόγω συνολικού “παλαιού” ληξιπρόθεσμου υπολοίπου των 107,14 δισ. ευρώ:
– το 4,7% προέρχεται από ληξιπρόθεσμες οφειλές της περιόδου 1/12/2019-30/11/2020
– το 9,5% προέρχεται από ληξιπρόθεσμες οφειλές της περιόδου 01/12/2017-30/11/2019
– το 15,1% προέρχεται από ληξιπρόθεσμες οφειλές της περιόδου 01/12/2015-30/11/2017
– το 34,2% αφορά την περίοδο 01/12/2011-30/11/2015
– το 36,4% αφορά την περίοδο έως 30/11/2011.
Οι εισπράξεις στο παλαιό ληξιπρόθεσμο χρέος ανήλθαν το προηγούμενο έτος σε 2,31 δισ. ευρώ. Αυτό όμως που προκαλεί εντύπωση είναι ότι το 41,4% των εισπράξεων του 2021 έναντι παλαιών ληξιπρόθεσμων οφειλών, προέρχεται από το πλέον πρόσφατο ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο της συγκεκριμένης κατηγορίας, που αφορά την περίοδο 1/12/2019-30/11/2020. Δηλαδή, όσο παλαιότερο είναι το χρέος τόσο πιο δύσκολο να εισπραχθεί.
Γι’ αυτό τον λόγο οι προσπάθειες του φοροεισπρακτικού μηχανισμού είναι στοχευμένες στα νεότερα χρέη. Εχει διαπιστωθεί ότι όσο καθυστερούν οι ενέργειες για την είσπραξη των οφειλών τόσο μειώνεται και το ποσό που μπορεί να εισπραχθεί.
Τα φρέσκα χρέη
Το συνολικό “νέο” ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο (της περιόδου 01/12/2020-30/11/2021), ανήλθε σε 6,33 δισ. ευρώ εκ των οποίων τα 541 είναι μη φορολογικά χρέη. Οι απλήρωτοι φόροι ανέρχονται σε 3,066 και το χρωστούν επιχειρήσεις, ενώ τα υπόλοιπα 2,723 δισ. ευρώ από Φυσικά Πρόσωπα. Από την επεξεργασία των στοιχείων διαπιστώνεται διασπορά του νέου ληξιπρόθεσμου υπολοίπου και των εισπράξεων έναντι αυτού σε όλες τις κλίμακες ποσών, με το 40% του νέου ληξιπρόθεσμου υπολοίπου (2,31 δισ. ευρώ) και το 49,5% των εισπράξεων (1,02 δισ. ευρώ) να προέρχεται από οφειλέτες με βασική οφειλή 501 – 50.000 ευρώ.
Κατασχέσεις
Το συνολικό πλήθος οφειλετών ανήλθε σε 3.996.871, εκ των οποίων η Φορολογική Διοίκηση μπορεί να λάβει μέτρα σε 1.951.507 φορολογούμενους. Ο συνολικός αριθμός των νέων μέτρων αναγκαστικής είσπραξης που λήφθηκαν το έτος 2021 από τις ΔΟΥ και τα Ελεγκτικά Κέντρα ανήλθε σε 253.083 με τις κατασχέσεις εις χείρας τρίτων (τραπεζικών λογαριασμών, ενοικίων κ.λπ.) να παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη συχνότητα (90,9%). Επισημαίνεται ότι τα ηλεκτρονικά κατασχετήρια αποτελούν το 97,4% του συνόλου των κατασχέσεων εις χείρας τρίτων. Για την πραγματοποίηση της κατάσχεσης ακολουθούνται σήμερα τα παρακάτω “βήματα”:
1) Επιλογή οφειλέτη: Ο οφειλέτης, στον οποίο θα επιβληθεί η κατάσχεση, επιλέγεται από τον προϊστάμενο της αρμόδιας φορολογικής υπηρεσίας, κατόπιν προτεραιοποίησης των υποθέσεων, με κριτήρια το ύψος και την παλαιότητα της οφειλής, τη φορολογική συμπεριφορά, τη διακοπή της παραγραφής κ.λπ. ή με κριτήρια που τίθενται από τη διοίκηση (όπως, ενδεικτικά, διασταυρώσεις οφειλετών κ.λπ.).
2) Εντοπισμός απαιτήσεων του οφειλέτη εις χείρας τρίτων: Η αρμόδια φορολογική υπηρεσία, πραγματοποιεί έρευνα για τον εντοπισμό χρηματικών, κυρίως, απαιτήσεων του οφειλέτη από τρίτους (μισθών από εργοδότες, συντάξεων από ασφαλιστικά ταμεία, ενοικίων από μισθωτές, λοιπών απαιτήσεων από τρίτους κ.λπ.). Στόχος της έρευνας είναι η επιβολή κατάσχεσης του ποσού που ο τρίτος (ο εργοδότης, το ασφαλιστικό ταμείο, ο μισθωτής κ.λπ.) πρόκειται να αποδώσει στον οφειλέτη του Δημοσίου. Η κατάσχεση επιδιώκεται να επιβληθεί πριν αποδοθεί το ποσό στον οφειλέτη του Δημοσίου, δηλαδή όταν αυτό βρίσκεται ακόμη στα χέρια του τρίτου (του εργοδότη, του ταμείου, του μισθωτή κ.λπ.).
Σε περίπτωση ύπαρξης υπολοίπου καταθέσεων σε τραπεζικό λογαριασμό του οφειλέτη η κατάσχεση επιδιώκεται να επιβληθεί με την αποστολή ηλεκτρονικού κατασχετηρίου στην τράπεζα και έχει ως στόχο τη δέσμευση ποσού από το υπόλοιπο του καταθετικού λογαριασμού του οφειλέτη, προκειμένου να αποδοθεί στο Δημόσιο. Η έρευνα για τον εντοπισμό απαιτήσεων του οφειλέτη στα χέρια τρίτων διενεργείται με αναζήτηση πληροφοριών μέσω του Συστήματος Φορολογίας TAXIS, του Συστήματος Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών ή μέσω άλλων πηγών πληροφόρησης.
3) Δημιουργία κατασχετηρίου: Δημιουργείται από το σύστημα TAXIS κατασχετήριο στα χέρια τρίτων ή στα χέρια πιστωτικών ιδρυμάτων, ως τρίτων.
Το κατασχετήριο δημιουργείται:
α) Με την εισαγωγή: των στοιχείων του οφειλέτη ή των οφειλετών, αν πρόκειται για μαζικό κατασχετήριο στα χέρια πιστωτικών ιδρυμάτων, των στοιχείων του τρίτου, των ληξιπρόθεσμων ατομικών οφειλών και των χρεών συνυποχρέωσης ή συνυπευθυνότητας του οφειλέτη στον πίνακα χρεών, με ιδιαίτερη προσοχή στο ποσοστό συνυπευθυνότητας.
β) Με την αποθήκευση και απόδοση αριθμού ειδικού βιβλίου κατασχετηρίου στα χέρια τρίτων.