του Γιώργου Λαμπίρη
Τη δυνατότητα να λάβει επιστροφή των χρημάτων που έχει καταβάλλει, έχει κάθε φορολογούμενος, σε περίπτωση που το ποσό για το συγκεκριμένο παράβολο έχει καταβληθεί αχρεώστητα, χωρίς δηλαδή να έχει στην πραγματικότητα την υποχρέωση καταβολής του. Η επιστροφή πραγματοποιείται σε περιπτώσεις που κάποιος έχει πληρώσει για παράδειγμα την έκδοση του e-παραβόλου, ωστόσο, ο φορέας προς τον οποίο απευθύνεται, δεν έχει προχωρήσει στη δέσμευσή του.
Για να μπορέσει κάποιος να λάβει την επιστροφή των χρημάτων που διακαιούται, δεν είναι απαραίτητο να είναι πιστοποιημένος χρήστης του ΤΑΧΙS, καθότι της διαδικασίας δεν εξαιρούνται και οι μη πιστοποιημένοι χρήστες.
Πώς αντιμετωπίζονται οι πιστοποιημένοι χρήστες
Εάν ο χρήστης είναι πιστοποιημένος, θα πρέπει να υποβάλλει αίτημα ολικής επιστροφής για το e-παράβολο, μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής στο TAXIS. Προϋπόθεση είναι να αναζητήσει και να εντοπίσει στο σύστημα το συγκεκρμένο παράβολο, το οποίο έχει πληρώσει και στη συνέχεια να προβεί σε δήλωση του τραπεζικού του λογαριασμού – ΙΒΑΝ, στον οποίο θα επιστραφούν τα χρήματα.
Η περίπτωση μη πιστοποιημένων χρηστών στο ΤΑΧΙS
Όσοι δεν είναι πιστοποιημένοι χρήστες στο ΤΑΧΙS, μπορούν να προχωρήσουν στην κατάθεση του παραβόλου στην υπηρεσία, για λογαριασμό της οποίας είχε εκδοθεί, απευθύνοντας το σχετικό αίτημα. Η εν λόγω υπηρεσία με τη σειρά της, θα ελέγξει εάν όντως συντρέχουν οι προϋποθέσεις επιστροφής του e-παραβόλου, και θα εγκρίνει την επιστροφή των χρημάτων, είτε στο σύνολό τους, είτε μερικώς.
Τι συμβαίνει σε περίπτωση που δεν έχει δηλωθεί ο ΑΦΜ
Η δήλωση του ΑΦΜ για την επιστροφή είναι απαραίτητη. Έτσι, για όσους δεν έχουν συμπληρώσει των αριθμό φορολογικού τους μητρώου στην αρχική αίτησή τους για την έκδοση του e-παραβόλου, μπορούν να δηλώσουν των ΑΦΜ τους, στην υπηρεσία για την οποία προοριζόταν το παράβολο. Η υπηρεσία, διασταυρώνοντας ότι όντως ο ΑΦΜ αντιστοιχεί στο πρόσωπο, που δικαιούται την επιστροφή, προχωρά στη συμπλήρωση του πεδίου στην ηλεκτρονική εφαρμογή και εγκρίνει την επιστροφή του ποσού.
Θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι βασικό κριτήριο ελέγχου από πλευράς της ΔΟΥ, πριν πραγματοποιηθεί οποιαδήποτε ενέργεια επιστροφής του παραβόλου, είναι εάν υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές από τον φορολογούμενο, ούτως ώστε να προχωρήσει σε συμψηφισμό.