Παρεµβάσεις σε… ηλεκτρονικό επίπεδο σχεδιάζουν το υπουργείο Οικονοµικών και η Ανεξάρτητη Αρχή ∆ηµοσίων Εσόδων προκειµένου να καταπολεµήσουν τη φοροδιαφυγή. Με δεδοµένη την επιτυχία της επέκτασης των ηλεκτρονικών πληρωµών στην οικονοµία για την καταπολέµηση της παραοικονοµίας, ετοιµάζεται σειρά νέων παρεµβάσεων που θα διευκολύνουν τις διασταυρώσεις για τον εντοπισµό αδήλωτων εισοδηµάτων και γενικά φοροδιαφυγής.
Οι κινήσεις που βρίσκονται στον σχεδιασµό της Καραγιώργη Σερβίας είναι οι εξής:
Αύξηση των ελάχιστων απαιτούµενων δαπανών µισθωτών και συνταξιούχων προκειµένου να τους αποδοθεί η έκπτωση φόρου που οδηγεί στο αφορολόγητο όριο.
Σήµερα για εισόδηµα έως 10.000 το ποσοστό είναι 10%, για εισόδηµα από 10.001 έως 30.000 το ποσοστό είναι 15% και για εισόδηµα από 30.001 ευρώ και άνω το ποσοστό είναι 20%. Τα ποσοστά ισχύουν προοδευτικά, δηλαδή ανά κλιµάκιο εισοδήµατος.
Το βασικό σενάριο που εξετάζει το υπουργείο Οικονοµικών είναι τα ελάχιστα ποσοστά να αυξηθούν έως και 50% και να διαµορφωθούν σε 15%, 20% και 25% ή και 30%, αντίστοιχα µε ταυτόχρονη µείωση του µέγιστου απαιτούµενου ποσού από τις 30.000 ευρώ που είναι σήµερα, σε 25.000 ευρώ ή και χαµηλότερα. Από το πλαστικό χρήµα εξαιρούνται, µεταξύ άλλων, φορολογούµενοι άνω των 70 ετών.
Για παράδειγµα, µισθωτός µε ετήσιο εισόδηµα 15.000 ευρώ θα πρέπει να έχει πραγµατοποιήσει δαπάνες µε κάρτα τουλάχιστον 1.750 ευρώ.
Με τα προτεινόµενα ποσοστά θα πρέπει να πραγµατοποιήσει δαπάνες τουλάχιστον 2.500 ευρώ. Σηµειώνεται ότι για το ποσό των ηλεκτρονικών δαπανών που λείπει στον φορολογούµενο επιβάλλεται πρόστιµο 22%.
Μείωση του ελάχιστου ορίου αξίας δαπάνης καταναλωτή, πάνω από την οποία η συναλλαγή θα πρέπει να διενεργηθεί µέσω του τραπεζικού συστήµατος. Σήµερα το σχετικό όριο είναι 500 ευρώ και µελετάται να µειωθεί στα 300 ευρώ ή και χαµηλότερα.
Καθιέρωση της ηλεκτρονικής τιµολόγησης για τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελµατίες. Η ολική καθιέρωση της ηλεκτρονικής τιµολόγησης θα περιορίσει το διοικητικό κόστος φορολογικής συµµόρφωσης των επιχειρήσεων και των επαγγελµατιών, ενώ θα απελευθερώσει και πολύτιµους ανθρώπινους πόρους από τη φορολογική διοίκηση για την ενίσχυση του ελεγκτικού έργου.
Στην πράξη το σύστηµα της ηλεκτρονικής τιµολόγησης θα λειτουργεί ως εξής, τουλάχιστον στην αρχική φάση του: ο εκδότης του τιµολογίου θα συνεχίσει να το εκδίδει κανονικά σε φυσική ή ηλεκτρονική µορφή. Στη συνέχεια θα είναι υποχρεωµένος να καταχωρίσει τα στοιχεία του σε ειδική ηλεκτρονική εφαρµογή στο Τaxisnet.
Με αυτήν την ενηµέρωση η σχετική δαπάνη θα καταχωρίζεται αυτόµατα στα έσοδα του λήπτη του τιµολογίου και δεν θα χρειάζεται ο τελευταίος να το καταχωρίζει. Σε ειδικές περιπτώσεις θα επιτρέπεται και στον λήπτη να καταχωρίσει το τιµολόγιο που έλαβε.
Με την ολοκλήρωση της ηλεκτρονικής τιµολόγησης η φορολογική διοίκηση θα µπορέσει να στοχεύσει καλύτερα τον φορολογικό έλεγχο, διότι θα εντοπίζει ασυνήθιστη «εκδοτική δραστηριότητα», όπως είναι οι αξιοσηµείωτες διαφορές από µήνα σε µήνα ή από έτος σε έτος, θα µπορεί να υπολογίζει τον µέσο όρο επαγγελµατικών δαπανών κάθε επαγγελµατικού κλάδου, και στη συνέχεια να επικεντρώνει τους ελέγχους σε επαγγελµατίες και επιχειρήσεις που κινούνται πολύ υψηλότερα του µέσου όρου και να υπολογίζει αυτόµατα τον οφειλόµενο ΦΠΑ κάθε επιχείρησης ή επαγγελµατία.
Επιπλέον, η ΑΑ∆Ε θα προχωρήσει στην κατάργηση των γραφειοκρατικών και χρονοβόρων συγκεντρωτικών καταστάσεων (ΜΥΦ).
ethnos.gr