«Σας γνωρίζουμε ότι με το ν. 4571/2018 (ΦΕΚ Α΄186) «Επείγουσες ρυθμίσεις για την υποβολή δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης και άλλες διατάξεις» τροποποιήθηκαν οι διατάξεις του ν.3213/2003 «Δήλωση και έλεγχος περιουσιακής κατάστασης βουλευτών, δημόσιων λειτουργών και υπαλλήλων, ιδιοκτητών μέσων μαζικής ενημέρωσης και άλλων κατηγοριών προσώπων».
Βάσει της παρ.1 του άρθρου 10 του ν. 4571/2018, προβλέπεται ότι η ηλεκτρονική καταχώριση της κατάστασης των υπόχρεων σε ΔΠΚ & ΔΟΣ έτους 2018 (φορολογικό 2017) στην ενιαία διαδικτυακή εφαρμογή, από τους πιστοποιημένους χρήστες των αρμοδίων για το σκοπό αυτό υπηρεσιών, θα πρέπει να ολοκληρωθεί έως την 17η Δεκεμβρίου 2018.
Η διαδικασία εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει την 3η Δεκεμβρίου 2018 και θα υπάρξει εγκαίρως νεότερη ειδοποίηση για την έναρξη αυτής.
Με τις νέες διατάξεις απλοποιείται η διαδικασία της ηλεκτρονικής καταχώρισης των καταστάσεων υπόχρεων υποβολής ΔΠΚ & ΔΟΣ. Εφεξής, ο αρμόδιος φορέας θα καταχωρίζει ηλεκτρονικά μια μόνο κατάσταση υπόχρεων που θα συμπεριλαμβάνει το σύνολο των υπόχρεων σε ΔΠΚ & ΔΟΣ προσώπων, ανεξαρτήτως του οργάνου ελέγχου στο οποίο αυτοί οφείλουν να υποβάλλουν τη δήλωσή τους. Ο κάθε υπόχρεος θα αναγγέλλεται αυτόματα στο αρμόδιο όργανο ελέγχου ανάλογα με την ιδιότητα που θα έχει καταχωριστεί για αυτόν στην κατάσταση του φορέα του. Συνεπώς, οι ιδιότητες των υπόχρεων και οι ημερομηνίες απόκτησης και λήξης/απώλειας αυτών, θα πρέπει να καταχωρίζονται με ιδιαίτερη προσοχή και επιμέλεια διότι δε θα επιτρέπονται μεταγενέστερες αλλαγές, ενώ η αρχική αυτή καταχώριση θα αποτελεί τη βάση μελλοντικών διασταυρώσεων. Βάσει των στοιχείων αυτών θα αναγγέλλονται οι υπόχρεοι στα όργανα ελέγχου και δε θα είναι εφικτή από τον υπόχρεο η αλλαγή τους. Επισημαίνεται, ότι τα όργανα ελέγχου δύνανται σε μεταγενέστερο στάδιο να ζητούν τυχόν δικαιολογητικά ή πρόσθετα στοιχεία που σχετίζονται με τις εγγραφές στις καταστάσεις των υπόχρεων υποβολής ΔΠΚ & ΔΟΣ. Η μη ύπαρξη υπόχρεων πρέπει να δηλώνεται ηλεκτρονικά με την οριστικοποίηση μηδενικής κατάστασης από πιστοποιημένο χρήστη του φορέα.
Τονίζεται ότι στις ήδη συνταχθείσες καταστάσεις υπόχρεων σε ΔΠΚ και ΔΟΣ έτους 2018 (φορολογικό 2017), συμπεριλαμβάνονται όσοι απέκτησαν, διατηρούσαν ή απώλεσαν ιδιότητα από 1/1/2017 έως 31/12/2017. Οι τροποποιήσεις που επέφερε ο ν. 4571/2018 ως προς την προσθήκη νέων ή αφαίρεση υπαρχουσών ιδιοτήτων υπόχρεων προσώπων, δεν έχουν αναδρομική εφαρμογή και ως εκ τούτου δεν απαιτούνται αλλαγές στο περιεχόμενο των ήδη υπογεγραμμένων καταστάσεων υπόχρεων υποβολής ΔΠΚ & ΔΟΣ έτους 2018.
Διευκρινίζεται περαιτέρω ότι υπόχρεοι με περισσότερες από μια ιδιότητες πρέπει να καταχωριστούν σε διακριτές εγγραφές, όπου θα φαίνονται ευκρινώς οι διαφορετικές ιδιότητες και οι ημερομηνίες απόκτησής τους, εάν η καταχώριση γίνει με αρχείο. Εάν η καταχώριση γίνει απ’ ευθείας στην ηλεκτρονική εφαρμογή, θα πρέπει να προστεθεί στον υπόχρεο η επιπλέον ιδιότητα. Στην περίπτωση που υπόχρεος έχει συγκεκριμένη ιδιότητα με διαφορετικές ημερομηνίες έναρξης και λήξης, όπως για παράδειγμα αυτή του μέλους σε διαφορετικές επιτροπές διαγωνισμών, ο φορέας θα προβαίνει σε μια και μόνη καταχώριση της συγκεκριμένης ιδιότητας του προσώπου, δηλώνοντας ως ημερομηνία έναρξης την αρχαιότερη (εν ισχύ) ημερομηνία απόκτησης της ιδιότητας κι ως λήξης (εφόσον ο υπόχρεος δεν έχει πλέον την ιδιότητα) την πιο πρόσφατη (τελευταία) ημερομηνία απώλειας της ιδιότητας.
Τυχόν παράλειψη του κατά περίπτωση αρμόδιου και υπεύθυνου να καταχωρίσει ηλεκτρονικά τα ως άνω στοιχεία τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι (6) μηνών, σύμφωνα με τα οριζόμενα της παρ. 1 και 3 του άρθρου 7 του ν. 3213/2013, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
Φορείς που (βάσει των διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 1 σε συνδυασμό με αυτές της παρ.1 του άρθρου 3 του ν. 3213/2003 όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν), οφείλουν να καταχωρίσουν κατάσταση με υπόχρεους που υπάγονται σε περισσότερα του ενός όργανα ελέγχου, με το νέο σύστημα ενοποίησης των καταστάσεων, δε χρειάζεται να επαναλάβουν τη διαδικασία ορισμού χρηστών φορέων υπόχρεων, εφόσον οι χρήστες αυτοί δε διαφοροποιούνται ανά όργανο ελέγχου.
Αντίθετα, φορείς υπόχρεων με διαφορετικούς χρήστες ανά όργανο ελέγχου, καθώς και φορείς υπόχρεων που μέχρι σήμερα δεν έχουν εγγραφεί στο ηλεκτρονικό σύστημα «ΠΟΘeΝ», οφείλουν να ορίσουν τουλάχιστον έναν υπάλληλο και έναν αναπληρωτή του, ως υπευθύνους για την επικοινωνία και την ηλεκτρονική καταχώριση της κατάστασης υπόχρεων, αποστέλλοντας στα όργανα ελέγχου του ν. 3213/2003, μέσω της ηλεκτρονικής διεύθυνσης [email protected], αρμοδίως υπογεγραμμένο ενιαίο έγγραφο συνοδευόμενο από πρότυπο υπολογιστικό φύλλο, συμπληρωμένο με τα ακόλουθα στοιχεία:
- Πλήρη Επωνυμία του φορέα ή των φορέων που εποπτεύουν τον φορέα υπόχρεων (παράδειγμα: Υπουργείο Υγείας, Υγειονομική Περιφέρεια), όπως ρητά αναγράφεται στο Μητρώο της Απογραφής για το Δημόσιο ή στο ΓΕΜΗ για τον Ιδιωτικό Τομέα.
- Πλήρη Επωνυμία Φορέα Υπόχρεων (παράδειγμα: Όνομα Νοσοκομείου), όπως ρητά αναγράφεται στο Μητρώο της Απογραφής για το Δημόσιο ή στο ΓΕΜΗ
- ΑΦΜ φορέα υπόχρεων (Παράδειγμα: ΑΦΜ Νοσοκομείου)
- Ταχυδρομική διεύθυνση (Οδό, Αριθμό και Ταχυδρομικό Κώδικα) φορέα υπόχρεων
- Δήμο, στον οποίο υπάγεται ο φορέας υπόχρεων
- Νομική μορφή φορέα υπόχρεων (Δημόσια Υπηρεσία, ΝΠ∆∆, ΟΤΑ Α’ Βαθµού, ΟΤΑ Β’ Βαθµού, Ανεξάρτητη Αρχή, Εταιρία κάθε νομικής μορφής – ΑΕ, ΕΠΕ, ΕΕ, ΟΕ, ΙΚΕ – ΝΠΙ∆ ή άλλες περιπτώσεις)
- Ονοματεπώνυμο υπευθύνων (υπεύθυνου/αναπληρωτή) επικοινωνίας και καταχώρισης της κατάστασης υπόχρεων για τον φορέα υπόχρεων
- ΑΦΜ υπευθύνων επικοινωνίας και καταχώρισης της κατάστασης υπόχρεων
- Διεύθυνση και Τμήμα που υπηρετούν οι υπεύθυνοι επικοινωνίας και καταχώρισης της κατάστασης υπόχρεων
- Υπηρεσιακή διακριτή ηλεκτρονική διεύθυνση αλληλογραφίας (e-mail address) για κάθε υπεύθυνο επικοινωνίας και καταχώρισης της κατάστασης υπόχρεων ή προσωπική δ/νση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (email address), εφόσον δεν υφίσταται υπηρεσιακό
- Αριθμό σταθερού υπηρεσιακού τηλεφώνου υπευθύνων επικοινωνίας και καταχώρισης της κατάστασης υπόχρεων
- Ταχυδρομική διεύθυνση υπηρεσίας των υπευθύνων επικοινωνίας και καταχώρισης της κατάστασης υπόχρεων.
Το πρότυπο υπολογιστικό φύλλο «Υπόδειγμα συμπλήρωσης στοιχείων φορέα υπόχρεων και πιστοποιημένων χρηστών αυτού, για την ηλεκτρονική καταχώριση καταστάσεων υπόχρεων υποβολής ΔΠΚ» (αρχείο excel) που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα http://www.pothen.gr, μαζί με το συνοδευτικό έγγραφο, θα πρέπει να αποσταλούν από τον φορέα υπόχρεων στην ηλεκτρονική διεύθυνση [email protected] το συντομότερο δυνατό και σε κάθε περίπτωση πριν τις 30/11/2018.
Αποστολή εγγράφου και πρότυπου υπολογιστικού φύλλου με τα ως άνω στοιχεία απαιτείται και για την αντικατάσταση πιστοποιημένων χρηστών φορέων υπόχρεων, ή/και την απενεργοποίηση λογαριασμών χρηστών, οι οποίοι για οποιοδήποτε λόγο δε θα πρέπει, εφεξής, να έχουν πρόσβαση στην εφαρμογή (π.χ. μετακίνηση ή συνταξιοδότηση υπαλλήλου, απορρόφηση ή κατάργηση φορέα, κλπ.).
Διευκρινίζεται ότι παρόλο που η υποχρέωση καθενός που αποκτά ιδιότητα που τον καθιστά υπόχρεο υποβολής ΔΠΚ και ΔΟΣ πηγάζει από τις διατάξεις του νόμου, στο πλαίσιο της χρηστής δημόσιας διοίκησης, οι οργανικές μονάδες που έχουν αρμοδιότητα σύνταξης και ηλεκτρονικής καταχώρισης των καταστάσεων υπόχρεων επιβάλλεται να ενημερώνουν εγκαίρως και ενυπόγραφα όσους συμπεριλαμβάνουν σε αυτές.
Οι φορείς υπόχρεων παρακαλούνται να ενημερώσουν ενυπόγραφα τους υπόχρεους αρμοδιότητάς τους, ότι σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 1 του ν. 3213/2003, όπως τροποποιήθηκαν και συμπληρώθηκαν από αυτές του ν. 4571/2018,
Διευκρινίζεται ότι δεν απαιτείται από τους φορείς υπόχρεων, εκ νέου καταχώριση των δεδομένων των καταστάσεων υπόχρεων υποβολής ΔΠΚ & ΔΟΣ ετών 2016 (φορολογικό 2015) και 2017 (φορολογικό 2016).
Επιπρόσθετα, θα πρέπει να επισημανθεί στους υπόχρεους υποβολής ΔΠΚ & ΔΟΣ ότι με τις νέες ρυθμίσεις, για τη µη υποβολή, ή υποβολή ανακριβούς, ή ελλιπούς ΔΠΚ & ΔΟΣ, προβλέπονται ποινικές κυρώσεις, ενώ για την εκπρόθεσμη υποβολή, προβλέπεται πληρωμή ηλεκτρονικού παραβόλου ύψους από 100€ έως 800€ ανάλογα τις ημέρες καθυστέρησης και το αρμόδιο όργανο ελέγχου. Ελλείψεις ή ανακρίβειες υποβληθείσας δήλωσης επιτρέπεται να συμπληρωθούν αυθορμήτως μέσα σε τριάντα (30) ημέρες από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής, ενώ τροποποίηση υποβληθείσας δήλωσης εκτός της ανωτέρω προθεσμίας δεν είναι δυνατή.
Για τυχόν πρόσθετες διευκρινίσεις και πληροφορίες μπορείτε να καλείτε κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες στο Κέντρο Εξυπηρέτησης Υπόχρεων ΠΟΘΕΝ (ΚΕΥ-ΠΟΘΕΝ) στον τηλεφωνικό αριθμό 210-4802100.».