Οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου έχουν υποχωρήσει σημαντικά το τελευταίο διάστημα, τόσο σε σχέση με τα υψηλά του 4μηνου, όσο και με τα επίπεδα που διαμορφώθηκαν αμέσως μετά την πολεμική ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή. Ωστόσο στην αντλία η μείωση αυτή έχει φανεί ελάχιστα, κάτι που απογοητεύει τους καταναλωτές οι οποίοι βλέπουν για μία ακόμη φορά οι μειώσεις στις διεθνείς τιμές να μην περνούν στην τελική τιμή, ενώ αντίθετα οι όποιες αυξήσεις επηρεάζουν άμεσα τις τιμές.
Το τελευταίο 3μηνο η ανώτερη τιμή του Brent έχει καταγραφεί στις 27 Σεπτεμβρίου και από τότε έχουν υπάρξει αρκετές αυξομειώσεις στις τιμές, που κατά κύριο λόγο σχετίζονται με τις προσδοκίες που υπάρχουν για την ζήτηση πετρελαίου στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη, ΗΠΑ και Κίνα και επιπροσθέτως στην Ευρωζώνη.
Κατρακύλα 15,5% στις διεθνείς τιμές
Από τότε μέχρι σήμερα η διεθνής τιμή του πετρελαίου έχει καταγράψει απώλειες 15,5%, αφού σήμερα, Δευτέρα 13 Νοεμβρίου, το Brent διαπραγματεύονταν το πρωί στα επίπεδα των 81,4 δολαρίων το βαρέλι και στο κλείσιμο έφτασε να ξεπεράσει ελαφρώς τα 82,5 δολάρια το βαρέλι, καταγράφοντας άνοδο 1,5%.
Μείωση 5,8% στην αντλία
Οι τιμές όμως στην αντλία έχουν σοβαρή αναντιστοιχία, αφού για το ίδιο διάστημα η βενζίνη των 95 οκτανίων από τα 2,005 ευρώ το λίτρο που ήταν ως μέση τιμή στην Επικράτεια στις αρχές Οκτωβρίου έχει υποχωρήσει στα 1,877 ευρώ το λίτρο, μείωση δηλαδή μόλις 5,8%. Για το ίδιο χρονικό διάστημα η τιμής του diesel κίνησης έχει μειωθεί ακόμη λιγότερο 5,5% και από 1,854 ευρώ το λίτρο κινείται σήμερα στα 1,752 ευρώ.
Βέβαια κανείς δεν θα περίμενε να έρθει ανάλογη πτώση, δηλαδή 15,5%, αφού σχεδόν το 57% είναι φόροι και τέλη για την βενζίνη, ενώ για το diesel κίνησης οι φόροι και τα τέλη αντιπροσωπεύουν το 45%. Κατά συνέπεια θα μπορούσε η μείωση των τιμών να είναι κοντά στο 7% για την βενζίνη και κοντά στο 8,5% για την βενζίνη.
Ιδιότυπο «καπέλο»
Με λίγα λόγια και εφόσον θεωρούμε ότι δίκαιες ήταν οι τιμές στις αρχές Οκτωβρίου, τότε η αμόλυβδη θα έπρεπε να πωλούνταν σε μέσα επίπεδα κοντά στα 1,865 ευρώ και το diesel κίνησης στα 1,697 ευρώ το λίτρο. Υπάρχει δηλαδή ένα ιδιότυπο «καπέλο» από 2 έως και 6 λεπτά το λίτρο.
Και όλα αυτά χωρίς να συνεκτιμηθεί το γεγονός ότι και το ευρώ έχει, έστω και ελάχιστα ανατιμηθεί έναντι του δολαρίου και πλέον είναι στα 1,07 έναντι 1,05 που ήταν στις αρχές Οκτωβρίου.
Γιατί πέφτουν οι διεθνείς τιμές
Τις τελευταίες τρεις εβδομάδες οι τιμές μειώθηκαν περισσότερο από 10%, επειδή τα αδύναμα οικονομικά στοιχεία από τις μεγάλες καταναλωτικές χώρες, τις ΗΠΑ και την Κίνα, οδηγούν σε προβλέψεις για μείωση της ζήτησης.
Η Κίνα παρήγγειλε πρόσφατα λιγότερο πετρέλαιο από τη Σαουδική Αραβία για τον Δεκέμβριο. Η Αμερικανική Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών (EIA) ανακοίνωσε επίσης την περασμένη εβδομάδα ότι η παραγωγή αργού πετρελαίου στις Ηνωμένες Πολιτείες φέτος θα αυξηθεί ελαφρώς λιγότερο από ό,τι αναμενόταν προηγουμένως, ενώ η ζήτηση θα μειωθεί.
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η κατανάλωση βενζίνης στις Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσε να υποχωρήσει την επόμενη χρονιά στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο δεκαετιών.